Bohužel v roce 2020 celou naší zemi zasáhla velká rána, která se promítla do našich běžných životů, kdy pandemie COVID-19 pomalu ale jistě měnila naše každodenní okamžiky. Najednou jsme stáli před velkou propastí a začali se bát o své rodiny a hlavně o své životy. Dne 1. 3. 2020 byla nákaza COVID-19 potvrzena i v České republice a vláda ČR začala jednat. Šíření nákazy COVID-19 bylo tak rychlé a nekontrolovatelné, že vláda ČR dne 16. 3. 2020 vyhlásila karanténní nouzový stav pro Českou republiku. Nouzový stav si vyžádal uzavření všech škol, vzdělávacích aktivit, volnočasových kroužků apod. Během nouzového stavu jsme byli nuceni v naší organizaci vše přizpůsobit dané situaci.
Naše organizace zajistila dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí, které navštěvovali náš doučovací kroužek, on-line doučování. Bohužel však ne u všech dětí se podařilo zřídit on-line doučování, jelikož rodiče těchto dětí žijí na pokraji chudoby a nemohou si dovolit nakoupit PC sestavy, programy apod. Tyto rodiče byli rádi, že dětem mohou zajistit alespoň základní životní potřeby. Můžeme konstatovat, že v době nouzového stavu si rodiče těchto dětí a děti samotné uvědomili důležitost pravidelného doučování. I naší organizaci se potvrdilo, že pravidelné doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí je víc než nutné. Rodiče si po uzavření škol začali uvědomovat, že najednou nemohou svým dětem pomoci se vzdělávat, jelikož sami nemají dostatečnou kvalifikaci a děti se tak najednou ocitly bez pomoci. Díky neziskovým organizacím, dobrovolníkům, apod. jsme mohli těmto dětem být nápomocni. Samotní rodiče těchto dětí děkovali, že jsme i přes nouzový stav mohli dětem pomáhat ve vzdělání.
V době nouzového stavu jsme úzce spolupracovali se školami a hlavně s třídními učiteli. I v době nouzového stavu se naše organizace těmto dětem věnovala, a to především osobními návštěvami v jejich domácím prostředí. Úzce jsme spolupracovali s třídními učiteli, kde jsme najednou byli jako prostředníky mezi školou, rodiči a dětmi. Samotným rodičům i dětem jsme kladli na důraz, že je velmi důležité dodržovat přísnou hygienu. Rodiče i děti byli seznámeni s vládními nařízeními a byl kladen důraz na jejich dodržování. Doučování probíhalo za přísných hygienických podmínek. Děti, rodiče i doučovatelé museli mít nasazené roušky, dodržovat vzdálenost mezi osobami s minimálním rozestupem 2-3 metry. Doučování probíhalo maximálně se dvěma žáky základních škol, kdy v místnosti byli pouze dva žáci a doučovatel. Před příchodem doučovatelé do domácího prostředí si rodiče, děti a doučovatel neustále dezinfikovali ruce, měli nasazené roušky a dostatečný rozestup.
V době nouzové stavu byla naše organizace finančně podpořena částkou 10.000 Kč Nadačním fondem Albert z programu COVID 19. Finanční příspěvek byl pouze určen na zakoupení a pořízení dezinfekčních prostředků pro naši organizaci. Z finančního příspěvku mohla tak naše organizace zakoupit dostatek roušek, antibakteriálních mýdel, ubrousků, dezinfekční gely apod.
Po skončení nouzového stavu dne 25. 5. 2020 vláda ČR opět otevřela školská zařízení, ale pod přísnými restrikcemi. Školy musely najednou přizpůsobit každodenní výuku dle nařízení vlády ČR. Naše organizace opět mohla poskytovat doučování v prostorách školy, kde máme kontaktní pracoviště. Museli jsme však dodržovat přísnou hygienu a dostatečné rozestupy mezi žáky a doučovatelem. Byl přísný zákaz vstupu do budovy bez roušky apod. Děti se tak rychle naučily dodržovat řádnou hygienu a dodržovat nastavené podmínky naší organizace. Koncem školního roku začala vláda ČR uvolňovat opatření a vše se zdálo, že pandemie COVID 19 je na ústupu. Bohužel však opak byl pravdou, po skončení letních prázdnin začala pandemie COVID 19 opět šířit nákazu. Šíření nákazy bylo velmi strmé, pozitivních případů denně narůstalo, jednalo se až o 10.000 nakažených denně. Začaly stoupat také čísla obětí a vláda ČR musela opět začít jednat. Jednalo se o druhou vlnu pandemie COVID 19, která byla na počtu nakažených a obětí horší, než první vlna v jarním období. Dne 5. 10. 2020 vláda ČR opět vyhlásila nouzový stav pro ČR. Opět se uzavřely školy, služby, vzdělávací instituce apod. Naše organizace opět musela čelit velkým změnám a zahájit opět distanční doučování a pravidelně navštěvovat děti v domácím prostředí atd. Vzhledem k tomu, že pandemie COVID 19 neustupovala, musela vláda neustále prodlužovat nouzový stav pro ČR. Můžeme však konstatovat, že rok 2020 byl pro naší organizaci velmi náročný, ale jsme i přesto všechno rádi, že jsme se dětem mohli věnovat i v době nouzového stavu, což se ukázalo také na jejích zlepšení známek na vysvědčení.
Počet přímých beneficientů projektu
Celkem je do projektu počítáno s 20 týdny doučování během roku 2019, 10 týdnů v prvním pololetí, 10 týdnů v druhém pololetí. Cílovou skupinou projektu jsou děti a mládež ze sociálně znevýhodněného prostředí ve věku od 9 – 15 let. Do projektu bylo zapojeno 17 dětí ze 4-9 tříd ZŠ. Stejně jako v předchozím období se jedná o děti, které mají po konzultaci s učiteli na ZŠ a rodiči – největší problém s učivem a u kterých hrozí opakování ročníku. Doučovací předměty jsou rozděleny do 5 oblastí -1 matematika, 2 český jazyk, 3 dějepis, zeměpis, vlastivěda, 4 angličtina, 5. výpočetní technika. Doučování probíhalo každý den, od pondělí do pátku vždy od 15h do 18h.
Děti byly rozděleny do skupin podle předmětu a věku: v pondělí, v úterý a ve čtvrtek probíhalo doučování anglického jazyka, českého jazyka, matematiky, dějepisu, zeměpisu a občanské výchovy. Ve středu a v pátek probíhalo doučování výpočetní techniky, rovněž podle věku dětí ve skupinách. Celkem bylo odučeno 180 hodin během 20 týdnů na jednoho doučovatele. A však u výpočetní techniky a matematiky a mentorské práce bylo odučeno 300 hodin za 20 týdnů.
Počet nepřímých beneficientů projektu
Projekt má dopad rovněž na rodiny dětí, učitele, pedagogické asistenty ve školách. Nepřímých beneficientů je cca 80 osob.
Doučování probíhalo v prostorách Střední odborné školy managementu a práva, s.r.o. na ulici Cejl 61 v Brně. V době nouzového stavu a uzavření škol bylo doučování poskytováno distančně a v domácím prostředí dětí individuálně pod přísnými restrikcemi dle nařízení vlády ČR kvůli pandemii COVID 19.
Výstupem projektu je zlepšení školního prospěchu (zjištění na vysvědčení dětí) a pozitivní ohlas u učitelů a asistentů základních škol. Doučování vítají i rodiče dětí, kteří by přípravu domácích úkolů a vysvětlení složitější problematiky zejm. anglického jazyka, matematiky a výpočetní techniky zvládli jen s velkými obtížemi. Na vysvědčení měly děti o jeden až dva stupně zlepšený prospěch, a to především v předmětech: matematika, český jazyk, anglický jazyk, ale také v dějepisu, vlastivědě, zeměpisu.
Výstupem projektu jsou pracovní listy z doučování, informace od rodičů dětí, ale také učitelů a asistentů základních škol. U dětí jsme sledovali docházku na doučování, máme k dispozici fotodokumentaci zveřejněnou na webových stránkách www.spolecnyzajem.cz.
Tým doučovatelů tvořili pedagogičtí pracovníci s dlouholetou zkušeností s prací s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí a odborníci z praxe.
- Bc. Tomáš Ščuka – anglický jazyk
- Jana Šmardová – český jazyk
- Roman Růžička – matematika, výpočetní technika
- Mgr. Zuzana Ščuková – dějepis, zeměpis, občanská výchova
- Bc. David Ščuka – garant a mentor projektu (jednání s rodiči dětí, učiteli a asistenty základních škol)
- Mgr. Zuzana Ščuková – odborný dohled.
Plány na rok 2021
I v roce 2021 bychom rádi pokračovali v doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí ve městě Brně. Bohužel však situace ohledně pandemie Covid 19 se nevyvíjí dobře, je zcela zřejmé, že bude pokračovat i v roce 2021. Proto je velmi důležité v doučování pokračovat více než jindy a těmto dětem se věnovat intenzivnějším způsobem. Musíme být připraveni na distanční výuku, posílit a rozšířit pozice doučovatelů, děti vybavit potřebnou technikou. Vedle toho je třeba dovybavit i naši organizaci dostatečnými počítačovými programy, které umožňují technicky bezproblémovou on-line výuku, kvalitnější tiskárnou, kancelářskými potřebami, které jsou rychleji spotřebovávány v době pandemie.
Bohužel nikdo nemůže s jistotou říct, kdy se Česká republiky vrátí k běžnému životu, a proto je zapotřebí se těmto dětem věnovat, zvlášť při uzavření škol. Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí jsou v době uzavření škol zranitelnější oproti dětem z většinové společnosti, jelikož v domácím prostředí nemají vytvořeny vhodné podmínky pro vzdělávání, a rodiče sami nemají dostatečné vzdělání, materiální zázemí, které tyto děti nezbytně potřebují.
Chtěli bychom se dětem věnovat každý pracovní den, 3 hodiny denně, a to v předmětech, které jsou pro tyto děti potřebné, a to matematiky, český jazyk, cizí jazyk, výpočetní technika a všeobecný přehled jako je občanská nauka, vlastivěda apod. důležité pro nás je dětem pomoci s domácí přípravou, starším ročníkům vysvětlit učivo, pomoci s přípravou slohových prací apod.
Jsme nezisková organizace závislá na dotacích a darech donátorů. I když projekt s názvem „Spolu to zvládneme“ financujeme z vlastních zdrojů, tyto finanční prostředky zdaleka nepokryjí celkové náklady projektu. Pevně věříme, že v roce 2021 budeme finančně podpoření MŠMT z programu „Integrace romské menšiny 2021“, abychom tak mohli poskytovat kvalitní službu dětem, které to potřebují. Doučovací kroužek s názvem „Spolu to zvládneme“ pokračuje již čtvrtým rokem, děti, rodiče, veřejnost jej hodnotí jako potřebný, a proto bychom neradi náš kroužek pro nedostatek financí zrušili, neboť vzdělání je pro děti, zvláště pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, největší hodnotou, kterou jim můžeme poskytnout.
Chtěli bychom na závěr poděkovat všem donátorům, obzvlášť MŠMT, za důvěru a finanční podporu!
Součástí závěrečné zprávy je finanční vypořádání dotace, fotodokumentaci realizovaného projektu s názvem Spolu to zvládneme 2020, výstupní zprávy dětí z jednotlivých předmětů. Více informací o naší organizaci a realizovaných projektech najdete na www.spolecnyzajem.cz